کارشناس فناوری اطلاعات خبرگزاری تعامل :
وحید گودرزی اصفهانی
عوامل متعددی بر سر راه اجرایی شدن پروژه های بزرگ و آینده دار فناوری اطلاعات کشور وجود دارد که در اینجا آن دسته از تاثیرگذارترین موانع داخل و خارجی یک سازمان را بررسی می کنیم :

موانع صنعت IT در داخل سازمان

1-  تفكرات سنتي

بعد از گذشت مدتهاي بسيار از ظهور صنعت IT در شركتها ، همچنان مديران قديمي تمايلي به مكانيزه شدن فعاليتها ندارند . اين طرز تفكر مخصوصاً در كشور ما هزينه هاي هنگفتي را بر دوش نهادهاي دولتي گذاشته است . براي مثال هزينه هاي چاپ و انتقال نامه ها در كنار سامانه هاي الكترونيك كارايي اين سيستم ها را كاهش داده و همچنان فرهنگ كاغذ بازي را پا برجا نگه داشته است . براستي چرا مديران تمايلي به فناوريهاي جديد ندارند . بطور خلاصه ريشه اين طرز تفكر را مي توان در مواردي همچون ناآگاهي از فناوريهاي جديد ، عدم آشنايي با طرز استفاده از وسايل الكترونيك و هراس از دست دادن موقعيت جستجو كرد .

2-          عدم وجود زيرساخت مناسب

در صورت نياز سازمان به سيستم هاي گسترده و كشوري نيازمند تجهيزات و بستر مناسب خواهيم بود. اين بستر در شركتهايي با درآمد كم قابل دسترسي نخواهد بود و به ناچار سازمان بايد دست به دامن شركتهاي ديگر شود كه اين مسئله نيز به دلايل امنيتي و يا وابستگي بوجود آمده از طرف تصميم گيران با ترديد روبرو خواهد شد . براي مثال اگر شما مجبور به ارسال اطلاعات يك دستگاه راه دور باشيد و شبكه ارتباطي بي سيم در دسترس نباشد به ناچار بايد به سيستم هاي مخابراتي مانند GSM و يا GPRS اطمينان كرده و اطلاعات را به آن بسپاريد تا در مركز تحويل شما دهد . اين امانت دهي داده ها در بعضي موارد مديران را با ترديد مواجه مي كند .

3-          روزمرگي سيستم ها

روزمرگي سيستم ها وقتي ظاهر مي شود كه سيستم رشد كرده و نيازمند تغييرات جديد مي شود . در چنين مواردي نرم افزارهاي موجود بايد همگام با تغييرات سازمان بروز (Update) شوند تا بتوانند سرويس هاي مورد نياز را ارائه دهند .

4-          تعدد نرم افزارها

با بالاآمدن سيستم عامل، كارمندان با انواع نرم افزارها  بر روي Desktop مواجه خواهند شد و هر كدام از آنها بخشي از نيازهاي اداري سازمان را مرتفع مي سازند. ولي اين تعدد نرم افزارها دليلي بر موفقيت سازمان در عرصه IT نيست . بلعكس اين نشان مي دهد كه طراحي نرم افزارهاي سازماني مستقلاً در هر بخش درحال انجام است و امور فناوري سازمان نتوانسته شكل متحدي به آن ببخشد . اين از هم گسيختگي نرم افزارها كاربران را با چالش و سردرگمي روبرو خواهد كرد و نتيجتاً ميل به استفاده از نرم افزارها را كاهش خواهد داد و بدتر از آن با ادامه اين روند ميل به صنعت IT را مي خشكاند .

5-          فراموش كردن web

گاهي شركتها فراموش مي كنند كه در حال حاضر web بهترين بستر براي ارتباط با مخاطبان است . گرچه حفظ امنيت در اين محيط مستلزم تلاش بيشتري است ولي نمي توان كارايي web را ناديده گرفت . تكنولوژيهاي جديد به شركتها اين اجازه را مي دهند تا برنامه را به دلخواه خود و با امنيت نسبتاً مناسب بر روي server نصب و از سرتاسر دنيا به آن دسترسي داشته باشند . سيستم هاي تحت وب يكي از جذابترين سيستم ها مي باشند . به نظر من در عصر كنوني اگر شركتي اقدام به ساخت سيستم هاي windows Application نمايد وقت خود را هدر داده است چرا كه با يك سيستم تحت web مي توانيد هر آنچه كه نياز داريد را در هر كجا كه مي خواهيد با كمترين امكانات داشته باشيد .

6-          استفاده ابزاري از فناوري

زياد ديده شده است كه مديران و يا كارمندان به منظور تثبيت موقعيت خود اقدام به توليد نرم افزارها و سامانه هايي نمايند كه عملاً كاربردي نداشته و توليد آن فقط بمنظور استفاده رسانه اي از آن بوده است . گاهي نيز مسئولان به بهانه محرمانه بودن اطلاعات سيستم ، مشخصات كاربري آن را در اختيار ديگران قرار نمي دهند كه همين موضوع باعث عدم استفاده به موقع و عملياتي از اين قبيل سامانه ها شده است . اصولاً سيستم هاي موفق داراي كاربران متعدد هستند كه هر كدام از كاربران به فراخور سمت و فعاليتهاي خود مي توانند از سطح خاصي از داده ها استفاده نمايند . اگر چه تعداد كاربران نمي تواند سندي براي موفقيت باشد ولي شايد بتوان آن را لازمه تشخيص يك سيستم موفق دانست .

 

 

موانع صنعت IT در خارج از سازمان

 

  1. كج انديشي

متأسفانه هنوز هستند كساني كه اينترنت و حتي رايانه را عامل فساد در جامعه مي دانند . اين قبيل تفكرات به عنوان عاملي توانسته از نفوذ بعضي از خدمات به داخل خانه ها و شركتهاي سنتي جلوگيري نمايد .

  1. درآمد گرائي در شركتهاي خصوصي

اصلاً تفكر اصلي شركتهاي خصوصي براي انجام هر گونه فعاليتي كسب درآمد است . اين درآمد گاهي از راه فروش يك نرم افزار قوي و گاهي از راه سر هم بندي ناشيانه يك نرم افزار بدست خواهد آمد . اين به هوش و آگاهي شما بستگي دارد كه خريدار كدام محصول باشيد .

  1. عدم پشتيباني قوي از محصولات

همانطور كه ذكر شد پشتيباني از يك محصول و يا سرويس بسيار مهم و حياتي است . در كشور ما بدليل نبود دانش فني مناسب در بعضي از زمينه ها علي الخصوص در بخش شبكه (Network) بسياري از سرويس دهندگان با مشكل ارائه سرويس مواجه مي شوند و در پي آن مشتريان خود را از دست مي دهند يا مشتري بعد از خريد نرم افزار و يا سخت افزار مورد نظر نمي تواند حتي كوچكترين اطلاعات فني لازم درخصوص خريد خود را بدست آورد . همه اينها مي تواند بهانه خوبي باشد كه از محصول مذكور استقبال نشود.

  1. شايع شدن كپي برداري

با بررسي بازار متوجه خواهيم شد كه تنوع محصولات به ميزاني نيست كه بتوان بين آنها انتخاب شايسته تري را داشت . بعبارتي شما از يك محصول ابعاد و ماركهاي متفاوتي را خواهيد يافت كه از نظر فني از ساختار نسبتاً مشابهي برخوردار هستند و رقابت بيشتر بر سر نام توليد كننده است تا امكانات نرم افزار . اين درحالي است كه براي توليد نرم افزار بايد خلاقانه تصميم گيري شود و ايده هاي جديد به عرصه اجرا گذاشته شوند .

  1. نبود قوانين حمايتي

نبود قوانين مشخص ، معتبر و قاطع در عرصه كپي غيرمجاز و يا حمايت از نرم افزارهاي ملي را مي توان بعنوان يكي از موانع دانست. البته اين موضوع جاي بحث بيشتري دارد و در اين مجال نمي گنجد . فقط به همين بسنده مي كنم كه همين نبود قوانين بين المللي در كشور بوده است كه كاربران را در مدت زماني كم به چنين سطح علمي قابل قبولي در عرصه هاي مختلف رسانده است . همين شرايط باعث شده است كه هزينه آموزش هاي تخصصي در كشور ما از ديگر كشورها كمتر باشد .

  1. قيمت هاي غير معقول

از آنجا كه محصولات مشابه خارجي با امكانات، اطمينان و با قيمتي تقريباً رايگان در اختيار كاربران قرار دارند كمتر كسي را مي توان يافت كه براي محصولات نامشخص و يا حتي سطح كيفيت مطلوب داخلي هزينه اي را به خود تحميل نمايد . توليد كنندگان داخلي مجبور هستند محصولات خود را با قيمتي پائين وارد بازار كنند تا بتوانند در ميان محصولات خارجي با قيمت ناچيز (به دليل كپي غيرمجاز) كمي از بازار داخلي را اشغال نمايند .

  نویسنده : وحید گودرزی اصفهانی
منبع : خبرگزاری تعامل